måndag 2 maj 2011

Det kungliga brittiska bröllopet!

Bröllop




















Oh, så vackert och välregisserat det var. Jag satt i bilen på väg hem från Geilo och lyssnade på de norska radiosändningarna medan Mannen körde och barnen spelade på Ipad och Nintendo DS. Väldigt bra jobbat radio NRK, btw.
Jag rös och blev rörd och ja, det var som om jag var där själv. Precis som när jag såg på Daniel och Victorias bröllop förra året så blev jag överraskad över hur otroligt fint och rörande det var. Grät flera gånger. Hallåååå, ja... jag vet.
Snabbt tillbaka till bloggen och bakverken, så att jag inte blir rörd igen. Det engelska brudparet Catherine Middelton och Prins William hade beställt en bröllopstårta och en chopcolate biscuittårta som alternativ vid den stora lunchmottagningen.
Och vilka tårtor det var... Här är den första och den största:



Bilder lånade från www.m24digital.com














Bild lånad från www.news-world.us











Tårtan bestod av 8 våningar, 900 blomsterdekorationer, 17 individuella engelska fruktkakor och tårtmakaren Fiona Cairnes (se bilden ovan) som tillsammans med sitt team hade fått det prestigefyllda uppdraget, hade arbetat med denna tårta i fem (!) veckor.



Bild lånad från www.news-world.us










Bild lånad från www.m24digital.com









MEN HERREGUD!!! SER NI ELLER?? Jag har ståpäls över hela kroppen!!! Jag älskar allt med denna engelska kungliga bröllopstårta!!!
Den är min ultimata dröm. Den består inte av en gnutta sugarpaste / sockerpasta utan är istället täckt av icing och grädde (frosting) rakt igenom. Den består av alla klassiska dekorationselement och spritstekniker ni kan tänka er och ni anar inte hur många bilder på liknande tårtor jag har i mitt arkiv. Jag hade valt en helt liknande tårta till mitt eget bröllop om jag inte hade haft den cocktail-liknande mottagning, som vi hade.
Jag är såååå glad för att Catherine (för jag är helt säker på att det var hon som bestämde detta) valde att derkorera den i den här stilen. En tjej med stil, om jag får säga det själv!! 
Jag älskar det faktum att de valde att frångå de platta odekorerade tårtorna med passionsfruktmousse, med en sockerrosett i mitten som ligger brevid en physalis... Jag är också glad för att de valde något annat än de 3 meter höga tårt-tornen som varit dominerande i kungliga bröllopssammanhang i många års tid. Må de platta tårt-tornen för alltid vara utraderade i och med detta.
Jag är 100% säker på att detta blir den nya trenden, och oj, så  vackra bröllopstårtor vi kommer att få se i framtiden.
...den andra kungliga bröllopstårtan...? Jo, den såg ut så här:




Bild lånad från www.shoppingblog.com














Den är bakad av McVities Cake Company, ni vet digestivkexfabriken... Tydligen en kunglig tradition som Prins William valde att upprätthålla. Tur att någon i familjen har trendtentaklerna ute när det gäller, och då syftar jag inte på Will... Om Kate lyckas lika bra med sitt äktenskap som med bröllopstårtan så får de nog ett långt och lyckligt liv tillsammans.
:) // Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar